Gazprom díky poklesu cen ropy posiluje na trhu s plynem

  • 01.07.2016

Ruská firma nedávno zveřejnila prognózu, ve které tvrdí, že letos do Evropské unie (bez tří baltských zemí) a do Turecka vyveze 165 miliard krychlových metrů zemního plynu, tedy o čtyři procenta více než loni. Vývoz na uvedená teritoria by se měl udržet nad 160 miliardami krychlových metrů ještě další tři roky. Průměrná exportní cena Gazpromu by měla letos na evropském trhu dosáhnout 167 - 171 dolarů za tisíc krychlových metrů. Loni to bylo 238 dolarů.

Nadbytek na světovém trhu s plynem bude pravděpodobně znát ještě dalších pět let. Zároveň ale produkce zemního plynu v Evropské unii od roku 2010 klesá, zato poptávka roste. Gazprom tak má velkou šanci upevnit si postavení na evropském trhu, kde mu v současné době patří přes 30 procent.

                                                                                                                         



"Průměrná cena ropy ve světě loni klesla o 35 procent. S nimi i naše ceny, které jsou na ropu vázány. Díky této výhodě můžeme odrazit konkurenci z jiných zdrojů, včetně zkapalněného plynu z USA," prohlásil na Mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradě Alexander Medveděv, náměstek generálního ředitele Gazpromu.

Gazprom se podle Medveděva nikdy neopájel euforií, kterou před několika lety vyvolal nástup břidlicového plynu v USA i dalších zemích. "Náš byznys vždy vycházel z pečlivých analýz," zdůraznil. Připomněl také, že američtí vývozci budou kapalné palivo raději prodávat tam, kde dosáhnout vyšších cen - tedy do Asie a Latinské Ameriky. 

"Předpokládáme, že obchodní strategii Gazpromu bude určovat především jeho snaha o vyšší tržní podíl. Zachce-li se mu, bude konkurovat svojí cenou," komentuje současnou situaci Shankari Srinivasan, viceprezident analytické společnosti IHS Energy. 

 


Časopis Energetika

"Odborný měsíčník pro elektrárenství, teplárenství a užití energie. "

Vychází od roku 1951.

Časopis ENERGETIKA spolupracuje s předními specialisty z oblasti energetiky, s vysokými školami, výzkumnými ústavy a dalšími institucemi.

Je ideálním prostředkem pro prezentaci nových myšlenek, výrobků a řešení, neboť oslovuje instituce, výrobní firmy a další společnosti nejen v České republice, ale i na Slovensku, kam je rovněž distribuován.
Odebírají ho také některé zahraniční firmy, instituce a knihovny, např. v Německu, Rakousku, USA, Francii nebo Nizozemsku.