Norsko 2025: Konec aut se spalovacím motorem, Rakousko uvažuje o tomtéž už od roku 2020

  • 06.06.2016



Norským příkladem se inspiroval rakouský Spolkový úřad pro ochranu životního prostředí a předkládá nyní vídeňské vládě a veřejnosti návrh, aby registrace aut s klasickým motorem byla zakázána už v roce 2020.

"Prodej aut s benzinovým či naftovým motorem bude výrazně omezen, nebo zcela zastaven," tvrdí Jürgen Schneider ze zmíněného úřadu. Pro Rakušany by podle něj nemělo být zase tak obtížně "přesednout" během necelých pěti let do elektromobilů, neboť automobilky intenzivně pracují na jejich zdokonalování. Cena elektrických vozů se sníží a budou mít mnohem větší dojezd na jedno nabití.

Takový optimismus ale nesdílejí zdaleka všichni. „Rok 2020, to je opravdu brzy. Ale o pět let později by auta na čistě elektrický pohon mohla v Rakousku převládat zpočátku v jízdách na krátké vzdálenosti a ve městech,“ říká Jürgen Halasz, předseda Spolkového svazu pro elektromobilitu.

Elektrizace se týká také městské hromadné dopravy. To, že Vídeň nedávno nakoupila větší počet autobusů s moderním naftovým pohonem, Schneidera nikterak nefrustruje. „Autobusy mají v městských podmínkách životnost šest až osm let, po nich přijdou elektrobusy,“ tvrdí Schneider.


Registrace elektromobilů ve vybraných evropských zemích

(rok 2015 a změna proti roku 2014 v procentech)

Země

2015

Meziroční změna v %

Nizozemsko

43 441 

193

Norsko

33 721

71

Británie

28 715

97

Německo

23 481

79

Francie

22 867

83

Švédsko

8 558

84

Švýcarsko

6 288

134

Rakousko

5 901

33

Dánsko

4 643

187

Itálie

2 283

61

...

 

 

Česko

298

51

Polsko

259

84

Zdroj: Evropské sdružení automobilových výrobců (ACEA)

(JLM) 




























Časopis Energetika

"Odborný měsíčník pro elektrárenství, teplárenství a užití energie. "

Vychází od roku 1951.

Časopis ENERGETIKA spolupracuje s předními specialisty z oblasti energetiky, s vysokými školami, výzkumnými ústavy a dalšími institucemi.

Je ideálním prostředkem pro prezentaci nových myšlenek, výrobků a řešení, neboť oslovuje instituce, výrobní firmy a další společnosti nejen v České republice, ale i na Slovensku, kam je rovněž distribuován.
Odebírají ho také některé zahraniční firmy, instituce a knihovny, např. v Německu, Rakousku, USA, Francii nebo Nizozemsku.